wtorek, 19 marca 2013

Kluski na parze z sosem czekoladowym


Pamiętam jak dziś, kiedy pierwszy raz jadłem kluski na parze. Szkolna stołówka, kolejka do okienka kuchennego, a tam coś dziwnego. Co to może być - pomyślałem. W końcu moja kolej, dostaję 2 kluski, przynajmniej tak mi się wydaje, każda na pół talerza, a wszystko oblane jakimś dziwnym sosem. Chyba był to sos truskawkowy, pewności nie mam. Dziś pokażę wam moją wersję tego dania i prostotę jego wykonania. Zapraszam do kuchni!



Składniki:
Porcja dla 4 osób.
Kluski na parze:
  • 500 g mąki pszennej
  • 2 łyżki oleju
  • 2 łyżki cukru
  • 250 ml mleka
  • 50g świeżych drożdży
Sos czekoladowy:
  • 100 g gorzkiej czekolady 70%;
  • 2 łyżki masła;
  • 2 łyżki cukru pudru (ilość zależy od słodkości sosu jaką chcecie uzyskać);
  • 150 ml mleka
  • laska wanilii lub 1/2 łyżeczki esencji waniliowej

Sposób przygotowania:
Kluseczki:
  • Drożdże, mleko, cukier i 2 łyżek mąki robimy zaczyn drożdżowy. Przykrywamy i odstawiamy do wyrośnięcia, najlepiej w jakieś ciepłe miejsce.
  • W reszcie mąki robimy zagłębienie tzw. "krater" dodajemy olej i wyrośnięty zaczyn drożdżowy. Wyrabiamy na gładką masę. Z wyrobionego ciasta formujemy kulkę wielkości pięści, układamy na wysmarowanym olejem papierze do pieczenia. Przykrywamy ręcznikiem kuchennym i odstawiamy do wyrośnięcia.
  • Wyrośnięte bułeczki umieszczamy w garnku do gotowania na parze, gotujemy przez około 8 - 10 minut.
Sos czekoladowy:
  • Mleko wlewamy do garnka, dodajemy cukier, ziarna i laskę wanilii, zagotowujemy.
  • Gdy mleko zacznie się gotować (uważać żeby nie przypalić) zdejmujemy z gazu i dodajemy pokruszoną czekoladę. Energicznie mieszamy, aż do rozpuszczenia się czekolady. Następnie dodajemy masło cały czas mieszając.
Gotowe! 

Sos możemy przelać do słoika i przechowywać w lodówce przez miesiąc.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz